Vitamín s velkým D

graphical divider

Jeho nedostatek může způsobit zdravotní potíže, ale přitom se dá získat poměrně jednoduše.

Asi nejvíce ho vystihuje fakt, že dnes si o „déčko“ říká každý. Jeho užívání působí jako přirozená prevence, protože posiluje imunitu a má dobrý účinek na sliznice. Zároveň víme, že velká část populace trpí jeho nedostatkem. Co to vlastně ten vitamín D je a kde se bere?

Objev století

Lidstvo odjakživa provázely nevysvětlitelné nemoci. Světlo do temna vnesl až přelom 19. a 20. století, kdy vědci potvrdili existenci mikroorganismů a následně se začala vyvíjet oblast vakcinace. Jistý čas se proto věřilo, že různé typy nemocí způsobují právě bakterie a viry, zatímco odborná obec vzala v úvahu, že za mnohými může být „jen“ nedostatečná výživa. Většinou se tak dělo pozorováním konkrétních skupin obyvatelstva, které trpěly na specifická onemocnění.

vitamin D

V případě námořníků šlo o kurděje, protože jim chyběl vitamín C. Pomohlo naložit na loď sudy s kyselým zelím. Při beri-beri, která se vyskytovala v holandských koloniích, stačilo nahradit leštěnou rýži za rýži se slupkami, která obsahuje vitamin B. Nedejte se však splést, lék byl vyvinut dříve než přišlo k odhalení samotné příčiny. Ptáte se, proč jsou vitamíny označovány písmeny abecedy? Jednoduše, označují se v tom pořadí, v jakém byly objeveny. Vitamin D byl čtvrtý.

Jak ho získat?

Vitamin D je vitamin rozpustný v tucích, ale zároveň se dnes již považuje i za steroidní hormon. Umíme ho získat z rostlinné, ale zejména ze živočišné stravy. Zjištění, že olej z tresčích jater má antirachitický účinek, výrazně zlepšilo kvalitu života celého lidstva. Kromě kostí má však kladný vliv i na ledviny, hojení ran, svaly, autoimunitní choroby a mnohé další oblasti.

Dobrá zpráva je, že více než 90% celkové potřeby vitaminu D se tvoří v kůži, a to po relativně krátké expozici UVB záření. Na to, abyste získali potřebnou dávku tohoto životabudiče, stačí v našem podnebí 10-minutová procházka po ulici. A ano, dokonce můžete mít na sobě oblečení s krátkým rukávem. Ideální však je, pokud zůstanete ve stínu nebo v interiéru od 11. do 15. hodiny, kdy je slunce nejsilnější. Nezapomínejte ani na sluneční brýle, pokrývku hlavy a dobře roztíratelnou, spolehlivou sluneční ochranu, jakou je Daylong.